تبلیغات
سایت کانکور افغانستان | Kankor AFghanistan - فتوای اهل سنت :دلیل اینکه عورت مرد مابین ناف تا زانو است چیست؟
Powered by KANKOR-AF - Widget
لطفا از تمام مطالب دیدن فرمایید.

الحمدلله،

احادیث زیادی وارد شده اند که بر این دلالت می کنند که عورت مرد مابین ناف تا زانو است، و شافعیه و حنابله گفتند : خود ناف و زانو جزو عورت نیستند، و حنفیه گفتند : ناف جزو عورت نیست اما زانو عورت است.

نگاه کنید به : "المجموع" (3/173)، و "المغنی" (2/286)، و "بدائع الصنائع" (6 / 2961).

و از جمله احادیثی که بیانگر این حکم هستند می توان به موارد زیر اشاره کرد :

1- علی رضی الله عنه روایت کرده که رسول خدا صلی الله علیه وسلم فرمود : « لا تُبْرِزْ فَخِذَکَ ، وَلا تَنْظُرَنَّ إِلَی فَخِذِ حَیٍّ وَلا مَیِّتٍ » أبو داود (3140) وابن ماجه (1460).

یعنی : «ران خود را نمایان مکن، و به ران هیچ انسان زنده یا مرده ای نگاه مکن».

2- محمد بن جحش رضی الله عنه روایت کرده : « مَرَّ النَّبِیُّ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ وَأَنَا مَعَهُ عَلَی مَعْمَرٍ ، وَفَخِذَاهُ مَکْشُوفَتَانِ ، فَقَالَ : یَا مَعْمَرُ ، غَطِّ فَخِذَیْکَ فَإِنَّ الْفَخِذَیْنِ عَوْرَةٌ» مسند أحمد (21989).

یعنی : «بهمراه پیامبر صلی الله علیه وسلم از کنار معمر عبور کردیم که او رانهایش ظاهر شده بود، پیامبر صلی الله علیه وسلم به او فرمود : ای معمر! رانت را بپوشان چرا که رانها جزو عورت اند».

3- از جرهد اسلمی روایت است که او رانش ظاهر شده بود و وقتی پیامبر صلی الله علیه وسلم از کنار او عبور کرد، فرمود : « أَمَا عَلِمْتَ أَنَّ الْفَخِذَ عَوْرَةٌ ؟» مگر نمی دانی که ران عورت است؟ . أحمد (15502) وأبو داود (4014) وترمذی (2798).

4- ابن عباس رضی الله عنه از پیامبر صلی الله علیه وسلم روایت کرده که فرمود : « الْفَخِذُ عَوْرَةٌ» ترمذی (2798). یعنی : «ران جزو عورت است».

علامه البانی در کتاب "الإرواء" (1/297) درباره این احادیث چنین گفته است : «اسناد این احادیث هرچند خالی از ضعف نیستند .. اما همدیگر را تقویت می کنند، زیرا در سند هیچکدام راوی متهم شده ای وجود ندارد، بلکه علت (ضعفشان) بین اضطراب و جهالت و ضعف محتمل دور می زند، مثل اینگونه موارد موجب اطمینان قلب از صحت حدیث روایت شده هستند، خصوصا که بعضی از آن احادیث را حاکم صحیح دانسته و ذهبی نیز آنرا تایید نموده، و ترمذی نیز بعضی را حسن دانسته، و بخاری در صحیحش بصورت معلق آورده است ... محققی که به علم مصطلح آشناست شک نمی کند که این احادیث بتنهایی معلل هستند .. اما مجموع اسناد آنها به حدیث قوت می بخشد، و لذا آنرا به مرتبه صحت می رساند، خصوصا که در این باب شواهد دیگری وارد است» با اختصار .

و در فتاوی هیئت دائمی افتاء آمده : «هرچند اسناد این احادیث به دلیل عدم اتصال آنها یا به سبب ضعف بعضی از راویان خالی از کلام نیست، اما همدیگر را تقویت می کنند، و لذا در مجموع مناسب برای احتجاج هستند» " فتاوی اللجنة الدائمة" (6/165).

جمهور علماء به مقتضای این احادیث عمل کردند و گفتند : عورت مرد مابین ناف تا زانو است.

نگاه به : "المغنی" (2/284).

منبع : سایت (الإسلام سؤال وجواب).

 

والله اعلم

وصلی الله علی نبینا محمد وعلی اله وصحبه وسلم

سایت جامع فتاوای اهل سنت و جماعت




طبقه بندی: توحید، 
برچسب ها: فتوای اهل سنت :دلیل اینکه عورت مرد مابین ناف تا زانو است چیست؟، در باره فتوای اهل سنت :دلیل اینکه عورت مرد مابین ناف تا زانو است چیست؟، فتوای اهل سنت :دلیل اینکه عورت مرد مابین ناف تا زانو است چیست؟ جواب سنی، فتوای اهل سنت والجماعت :دلیل اینکه عورت مرد مابین ناف تا زانو است چیست؟، دلیل اینکه عورت مرد مابین ناف تا زانو است چیست؟،  

تاریخ : 1394/10/29 | 07:40 بعد از ظهر | نویسنده : رهنمایی آزمون کانکور افغانستان | نظرات
.: Noori Group:.


مهم