تبلیغات

پورتال آموزشی افغانستان | Afghanistan Educational Portal - فتوای اهل سنت و الجماعت :حکم واکسیناسیون و ایمن سازی کودکان بقصد پیشگیری.....

تبلیغات

آمارسایت

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

نظرسنجی

    بهترین آموزشگاه شهر کابل کدام است؟









جستجو

تبلیغات

درباره سایت


    پورتال آموزشی افغانستان- Afghan Educational Portal اولین وبهترین وب سایت علمی آموزشی در افغانستان که از طریق آنلاین (انترنیتی ) به فعالیت آغاز نموده یکی از بزرگترین مراکز علمی در فراهم بهترین ,ناب ترین و کمیاب ترین معلومات در مواردگونانگون همچو : رهنمایی مکمل با فراهم نمودن کتاب اسلامی ,فتوا معاصر,بخش توحید,بخش تفسیر و ترجمه قرآن کریم,نشید های اسلامی, بخش اقتصاد ,تاریخچه علم اقتصاد ,مفاهیم جدید اقتصاد ,وضعیت فعلی اقتصاد جهان و افغانستان ,بخش مواد آموزشی مواد کانکور برای جوانان ,سافت ویر و برنامه های مفید آموزشی , گنچینه مکمل پزشکی و طبی وصد ها مقاله مفید را از این مرکز انترنیتی دریافت کنید
    قابل یاد آوریست این پورتال علمی به هیچ ارگان های داخلی یا خارجی، دولت یا غیر دولتی ارتباط ندارد و کاملا مستقل میباشد

    مدير سایت : پورتال آموزشی افغانستان Afghanistan Educational Portal

فتوای اهل سنت و الجماعت :حکم واکسیناسیون و ایمن سازی کودکان بقصد پیشگیری.....

الحمدلله،

از جناب علامه عبد العزیز ابن باز سوال شد : حکم مداوا و معالجه قبل از وقوع بیماری چیست، مثل واکسن زدن؟

ایشان پاسخ دادند : «اگر ترس وقوع بیماری بر اثر وبا برود یا عوامل دیگری که احتمال شیوع بیماری در آنها باشد، ایرادی ندارد که (قبل از مبتلاء شدن) اقدام به مداوا نمود، یعنی استفاده از دواء برای دفع بلائی که محتمل است بلامانع است، به دلیل آنکه پیامبر صلی الله علیه وسلم در حدیث صحیح فرمودند : «مَنْ تَصَبَّحَ بِسَبْعِ تَمَرَاتٍ مِنْ عَجْوَةٍ لَمْ یَضُرَّهُ ذَلِکَ الْیَوْمَ سُمٌّ وَلا سِحْرٌ». یعنی : «هر کس صبحگاهان هفت دانه خرمای عجوه (نوعی از خرمای مدینه) بخورد، سم و سحر در آن روز ضرری به او نخواهند رسانید» به روایت مسلم . و این از باب دفع بلاء قبل از وقوع آنست، همانطور اگر ترس وقوع مرضی برود و (مثلا) بر ضد وباء که در کشور یا هر مکان دیگری روی داده، بقصد دفاع (و پیشگیری) واکسن زده شود، ایرادی بر آن نیست، همانگونه که بیماری نازل شده بوسیله دواء معالجه می شود، اما بکاربردن تمیمه و مهره برای مقابله با بیماری یا اجنه و یا چشم زخم جایز نیست، زیرا پیامبر صلی الله علیه وسلم از آن نهی فرمودند، و بیان فرمودند که این عمل جزو شرک اصغر است، لذا اجب است از آن دوری کرد».

"فتاوی الشیخ ابن باز" ( 6 / 21 ) .

و اما زیان هایی که بر اثر واکسن زدن حاصل می شود، مثل تب و یا بعضی عوارض کوتاه مدت و گذرا، این نوع اضرار قابل گذشت هستند، یعنی زیان های آن در مقابل مفاسد بزرگی که ممکن است بر اثر وقوع این بیماری ها دامنگیر انسان بشود و ضرر چشمگیری بر سلامتی بدن و اعضایش بگذارد، قابل چشم پوشی است.

نظیر این امر در شریعت، ختنه کردن است؛ بریدن جزء کوچکی از پوست همراه با درد و (و عارضه موقت) است، ولی این عوارض در مقابل فوائدی که ختنه کردن دارد قابل چشم پوشی است.

و قاعده شرعی در این مورد وارد است که هرگاه بین دو مفسده انجام یکی از آنها لازم آید، آنگاه باید آنی که فساد کمتری دارد انجام شود. "الاشباه والنظائر" سبکی (1/45).

بهر حال اگر ثابت شود که فلان واکسن معین به بدن آدمی ضرر می رساند و یا نسبت مضرات آن بیشتر از منافعش است، در اینحالت استعمال آن جایز نیست، زیرا پیامبر صلی الله علیه وسلم نهی کردند از اینکه مسلمانان به خود و یا دیگران ضرر وارد کنند.

منبع : سایت (الإسلام سؤال وجواب).

 

والله اعلم

وصلی الله علی نبینا محمد وعلی اله وصحبه وسلم

سایت جامع فتاوای اهل سنت و جماعت

داغ کن - کلوب دات کام

آخرین ویرایش مطلب در تاریخ: 1394/10/25 ساعت: 07:54 بعد از ظهر
تاریخ ارسال پست: : 1394/11/1 ساعت: 07:51 بعد از ظهر

برچسب ها : فتوای اهل سنت و الجماعت :حکم واکسیناسیون و ایمن سازی کودکان بقصد پیشگیری، درباره فتوای اهل سنت و الجماعت :حکم واکسیناسیون و ایمن سازی کودکان بقصد پیشگیری، فتوای اهل سنت و الجماعت :حکم واکسیناسیون و ایمن سازی کودکان بقصد پیشگیری چی گونه است، درباره حکم واکسین، فتوای اهل سنت و الجماعت :حکم واکسیناسیون و ایمن سازی کودکان بقصد پیشگیری فتوایی،

بخش نظرات این مطلب

 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر

قالب وبلاگ