پورتال آموزشی افغانستان | Afghanistan Educational Portal - فتوای اهل سنت و الجماعت :لمس کتابها و مجلاتی که حاوی آیات قرآنی هستند، بدون وضوء یا طاهر بودن

تبلیغات

آمارسایت

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

نظرسنجی

    بهترین آموزشگاه شهر کابل کدام است؟









جستجو

تبلیغات

درباره سایت


    پورتال آموزشی افغانستان- Afghan Educational Portal اولین وبهترین وب سایت علمی آموزشی در افغانستان که از طریق آنلاین (انترنیتی ) به فعالیت آغاز نموده یکی از بزرگترین مراکز علمی در فراهم بهترین ,ناب ترین و کمیاب ترین معلومات در مواردگونانگون همچو : رهنمایی مکمل با فراهم نمودن کتاب اسلامی ,فتوا معاصر,بخش توحید,بخش تفسیر و ترجمه قرآن کریم,نشید های اسلامی, بخش اقتصاد ,تاریخچه علم اقتصاد ,مفاهیم جدید اقتصاد ,وضعیت فعلی اقتصاد جهان و افغانستان ,بخش مواد آموزشی مواد کانکور برای جوانان ,سافت ویر و برنامه های مفید آموزشی , گنچینه مکمل پزشکی و طبی وصد ها مقاله مفید را از این مرکز انترنیتی دریافت کنید
    قابل یاد آوریست این پورتال علمی به هیچ ارگان های داخلی یا خارجی، دولت یا غیر دولتی ارتباط ندارد و کاملا مستقل میباشد

    مدير سایت : پورتال آموزشی افغانستان Afghanistan Educational Portal

فتوای اهل سنت و الجماعت :لمس کتابها و مجلاتی که حاوی آیات قرآنی هستند، بدون وضوء یا طاهر بودن

از جناب علامه ابن عثیمین سوال شد : آیا بر کسی که جنب یا حائض باشد، حرام است که کتابها و مجلاتی که مشتمل بر آیات قرآنی هستند را لمس نماید؟

الحمدلله،

«بر شخص جنب یا حائض یا کسی که وضوء ندارد حرام نیست کتاب یا مجلاتی را که محتوی آیاتی از قرآن هستند لمس کند، زیرا (این کتابها و مجلات) مصحف (قرآن) نیستند (و لذا حکم آنرا ندارند)». "مجموع فتاوی ابن عثمین" (4/225) .


توجه : برای انسان بی وضوء جایز نیست که خود آیات را با دستش لمس کند، حتی اگر آن آیات در مصحف نباشند و بر کتابی دیگر نوشته شده باشد، زیرا حکم آیات به مفردی همان حکم مصحف را دارد که لمس آن بدون وضوء ناجایز است. اما اگر علاوه بر آیات قرآن نوشته های دیگری هم درون کتاب باشد، مثل کتب تفسیر یا فقه، اینجا بر اساس اغلبیت حکم می شود؛ اگر اغلب نوشته های آن آیات قرآن باشد در آنصورت بدون داشتن وضوء لمس نشود، یعنی آن کتاب نباید لمس شود، ولی اگر اغلب نوشته ها غیر آیات باشند بدون وضوء نیز لمس شود مانعی ندارد.

شیخ الاسلام ابن تیمیه می گوید : «و آنچه که در آن آیه ای از قرآن نوشته شده است، (خود) آیه به مفردی حکم مصحف را دارد، ولی اگر همراه آیات قرآن، نوشته دیگری هم باشد، بر اساس اغلبیت حکم می شود، پس لمس کتب تفسیر و حدیث و فقه و رسائل (علماء) که در آن آیات قرآنی نوشته شده جایز است» شرح العدة (1/385).

 

والله اعلم

وصلی الله علی نبینا محمد وعلی اله وصحبه وسلم

سایت جامع فتاوای اهل سنت و جماعت

داغ کن - کلوب دات کام

آخرین ویرایش مطلب در تاریخ: 1394/10/25 ساعت: 08:16 بعد از ظهر
تاریخ ارسال پست: : 1394/10/25 ساعت: 08:14 بعد از ظهر

برچسب ها : حکم لمس کتابها و مجلاتی که حاوی آیات قرآنی هستند، بدون وضوء یا طاهر بودن، فتوای اهل سنت و الجماعت :لمس کتابها و مجلاتی که حاوی آیات قرآنی هستند،

بخش نظرات این مطلب

 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر