پورتال آموزشی افغانستان | Afghanistan Educational Portal - سلسله درس های توحید -درس چهارم (تـــــــــــــــــوحـــــــــــــــیـــد_ربـوبیــت )

تبلیغات

آمارسایت

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

نظرسنجی

    بهترین آموزشگاه شهر کابل کدام است؟









جستجو

تبلیغات

درباره سایت


    پورتال آموزشی افغانستان- Afghan Educational Portal اولین وبهترین وب سایت علمی آموزشی در افغانستان که از طریق آنلاین (انترنیتی ) به فعالیت آغاز نموده یکی از بزرگترین مراکز علمی در فراهم بهترین ,ناب ترین و کمیاب ترین معلومات در مواردگونانگون همچو : رهنمایی مکمل با فراهم نمودن کتاب اسلامی ,فتوا معاصر,بخش توحید,بخش تفسیر و ترجمه قرآن کریم,نشید های اسلامی, بخش اقتصاد ,تاریخچه علم اقتصاد ,مفاهیم جدید اقتصاد ,وضعیت فعلی اقتصاد جهان و افغانستان ,بخش مواد آموزشی مواد کانکور برای جوانان ,سافت ویر و برنامه های مفید آموزشی , گنچینه مکمل پزشکی و طبی وصد ها مقاله مفید را از این مرکز انترنیتی دریافت کنید
    قابل یاد آوریست این پورتال علمی به هیچ ارگان های داخلی یا خارجی، دولت یا غیر دولتی ارتباط ندارد و کاملا مستقل میباشد

    مدير سایت : پورتال آموزشی افغانستان Afghanistan Educational Portal

سلسله درس های توحید -درس چهارم (تـــــــــــــــــوحـــــــــــــــیـــد_ربـوبیــت )

#تـــــــــــــــــوحـــــــــــــــیـــد_ربـوبیــت:

قبل ازینکه در فصل و ارکان و تفصیل ... این باب با عظمت بپردازیم که گنجایش آن شاید نباشد ان شاءالله در رسالات بعدی بر این باب مفصل بحث خواهیم چون گفتیم رساله ما فقط مختصر شناساندن و تعاریف مختصری و روشنائی بر توحید (الوهیت، ربوبیت، اسماء و صفات) است.
اینکه درمورد توحید عملی (توحید در عبادت "الوهیت") برای ما روشن شد و فهمیده شد الحمدلله حالی بر شرح توحید ربوبیت می پردازیم:

توحید ربوبیت یعنی: ایمان به یگانه دانستن الله تعالی در افعال او مانند خلقت و ملک و تدبیر و روزی‌ دهی و زنده گرداندن و میراندن و فرستادن باران و دیگر کارها، زیرا توحید بنده کامل نمی ‌شود مگر آنکه اقرار نماید الله متعال پروردگار همه چیز و مالک و خالق و رازق همه چیز است، و اوست که زنده می‌کند و می‌ میراند و سود و زیان می ‌راسند و تنها اوست که دعا را اجابت می‌کند و همه‌ی کارها به دست اوست و همه‌ی خیر در دست اوست و بر هر کاری تواناست. ایمان به قدر خیر و شر نیز جزو این توحید است، و بر همین توحید مشرکین هم معتقد بودند اما در آن شریک قرار می دانند.

و معلوم است که ایمان به وحدانیت و ربوبیت خداوند متعال امری فطری است، دلها بر آن آفریده شده‌ اند و سر شت نفس ها بر آن رشد کرده‌ اند و همه هستی، کائنات، زمی آسمان ها ملت ها ... بر آن گواهی دارند، الله متعال خیلی آشکار ‌تر است تا بر وجودش اقامه حجت شود، قرآن می‌فرماید:

«قَالَتۡ رُسُلُهُمۡ أَفِی ٱللَّهِ شَكّٞ فَاطِرِ ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَٱلۡأَرۡضِ» |سورة المبارکة ابراهیم: ۱۰|
پیامبران شان گفتند مگر درباره الله پدید آورنده آسمانها و زمین تردیدى هست او شما را دعوت می‏کند!!

بدین علت قضیه اثبات وجود الله در قرآن پر رنگ نیست بلکه الله ج آنرا امری کاملاً آشکار و بدیهی جلو می‌ دهد که نیازمند دلیل و برهان نیست، تنها به لوازمش که دعوت پیامبران و بابی از دعوت آنها که توحید الله و انحصار عبادت آنحضرت ذات باری و تعالی می‌ باشد استناد می‌فرماید، چون هر نوع کفری که احتمال وقوع آن انتظار می‌رود در توحید بین شده است، پس اگر هدف بر انگیختن انبیاء و رسولان مشخص شده همه اشکال ها در مورد الله سبحانه و تعالی بر طرف می‌گردد، خود الله تعالی می ‌فرماید:

«یَٰٓأَیُّهَا ٱلنَّاسُ ٱعۡبُدُواْ رَبَّكُمُ ٱلَّذِی خَلَقَكُمۡ وَٱلَّذِینَ مِن قَبۡلِكُمۡ لَعَلَّكُمۡ تَتَّقُونَ ٢١ ٱلَّذِی جَعَلَ لَكُمُ ٱلۡأَرۡضَ فِرَٰشٗا وَٱلسَّمَآءَ بِنَآءٗ وَأَنزَلَ مِنَ ٱلسَّمَآءِ مَآءٗ فَأَخۡرَجَ بِهِۦ مِنَ ٱلثَّمَرَٰتِ رِزۡقٗا لَّكُمۡۖ فَلَا تَجۡعَلُواْ لِلَّهِ أَندَادٗا وَأَنتُمۡ تَعۡلَمُونَ» | سورة المبارکة البقرة: ۲۱-۲۲ |
اى مردم پروردگارتان را که شما و کسانى را که پیش از شما بوده‏اند آفریده است پرستش کنید باشد که به تقوا گرایید. همان [الله] که زمین را براى شما فرشى [گسترده] و آسمان را بنایى [افراشته] قرار داد و از آسمان آبى فرود آورد و بدان میوه‏ها رزقى براى شما بیرون آورد پس براى خدا همتایانى قرار ندهید در حالى‌ که خود میدانید.

آیات فراوانی در این مورد وجود دارند اما ما به همین اندازه بسنده می‌کنیم.|۱| در صحیحین از ابن مسعود (رض) روایت شده که فرمودند: به رسول الله صلی الله علیه وآله وسلّم عرض کردم، چه گناهی از همه گناهان بزرگ‌تر است؟
فرمود: «ان تجعل لله نداً وهو خلقك». «شرک ورزیدن به خدا در حالیکه تو را آفریده»|۲|

الامام الحافظ احمد ابن تیمیه (رح) می ‌فرماید: وحدانیت در ربوبیت پروردگار با مشروعیت نبوت و چگونگی آفرینش سرشت و بدیهیات عقلی و دلائل خدشه ناپذیر نقلی و اتفاق همه ملتها و دلائل دیگر آشکار و بدیهی است.|۳| همچنین در جایی دیگر می ‌فرماید: چگونه بر وجود الله جل جلاله دلیل خواسته می ‌شود در حالی که خودش دلیل بر هر چیزی است، همیشه این بیت را می‌سراید: "و لیس یصح فی الاذهان شیء اذا احتاج النهار الی دلیل"|۴| اگر روز نیاز مند دلیل باشد اعتبار به هیچ‌ یک از معلومات ذهن صحیح نیست، بلکه همه آنها نادرست و بى ‌ارزش می‌مانند.

الامام، فقیة المحدث و المجتهد شمس الدین ابن قیم (رح) بعد از ذکر کلام استاد نامور و فرزانه اش می‌فرماید: "روشن است که وجود برای عقل و فطرت از روز روشن ‌تر است، پس اگر در الله ج شک کند و به آن اعتقاد نداشته باشد باید عقل و فطرت خودش را متهم کند. |۵|

بدین علت هنگامی که فطرت بعضی گروها تغییر یافت و وجود الله سبحانه و تعالی را آشکارا انکار کردند و به عقیده قدیم بودن این جهان گرایش پیدا کردند و اینکه نابودی آنها با گذشت شب و روز صورت می‌ گیرد نه به دست الله توانا و چیره دست که همان ماده پرستان (ماتریالیست) بودند، قرآن به گونه ‌ای مهر بطالت بر عقید آنها و امثال آنها زد که اصلاً با وجود چنین پاسخی به دلائل و برهان های اهل کلام نیازمند نیستیم، این پاسخ ها دلائل متقین و قویی بر وجود الله سبحانه و تعالی و توحید عبادت و شرک بودن هر عبادتی برای غیر الله می ‌باشد.

#روش_سلف_رح_در_اثبات_وجود_الله_عزوجل:

اولین دلیلی که قران در این مورد بیان می‌فرماید، همان فطرت و سرشت است، این همان فطرتی است که خداوند آنرا در سوره روم ذکر فرموده:

«فَأَقِمۡ وَجۡهَكَ لِلدِّینِ حَنِیفٗاۚ فِطۡرَتَ ٱللَّهِ ٱلَّتِی فَطَرَ ٱلنَّاسَ عَلَیۡهَاۚ لَا تَبۡدِیلَ لِخَلۡقِ ٱللَّهِۚ ذَٰلِكَ ٱلدِّینُ ٱلۡقَیِّمُ وَلَٰكِنَّ أَكۡثَرَ ٱلنَّاسِ لَا یَعۡلَمُون»َ | سورة المبارکة الروم: ۳۰ |
پس روى خود را با گرایش تمام به حق به سوى این دین کن با همان سرشتى که خدا مردم را بر آن سرشته است آفرینش الله تغیر پذیر نیست این است همان دین پایدار ولى بیشتر مردم نمی دانند.

رسول الله صلی الله علیه وآله وسلّم می‌فرماید: "کل مولود یولد علی الفطرة فابواه یهودانه واو ینصرانه او یمجسانه" «هر بچه ‌ای با فطرت پاک اسلام بدنیا می‌آید ولی پدر و مادرش او را بسوی یهودیت یا نصرانیت یا آتش پرستی سوق می‌دهند» |۶|

ائمه اطهار (رحمهم الله تعالی) در تعریف فطرت اختلاف دارند همانگونه که امام ابن عبد البر (رح) می‌ فرماید در شش دیدگاه خلاصه می‌شود:

۱ ـ بعضی می‌گویند: شناخت خلقتی که مولود در بدء تولد نسبت به الله دارد و بعضی گفته ‌اند اسلام است.
۲ ـ سعادت و بدبختی است که در ابتداء آفرینش برای او ثبت شده، و بر این وضعیت ادامه پیدا می‌کند.
۳ ـ الله هر انسانی را بر انکار و شناخت و کفر و ایمان آفریده است.
۴ ـ فطرت همان عهد و پیمانی است که الله از همه انسانها در روز اول گرفته است.
۵ ـ فطرت همان تغییری است که الله عزوجل در قلب انسان ها به سوی آنچه دوست دارد ایجاد می‌ فرماید، پس فطرت نزد آنها همان قضاء و قدر است.

۶ ـ فطرت اسلام است.

امام ابن عبدالبر (رح) دیدگاه اول را ترجیح داده، می‌فرماید: فطرت یعنی همان سرشتی که بچه بر آن آفریده می‌شود، سرشتی است که اگر رشد کند و به مرحله شناخت برسید می ‌تواند الله تعالی را بشناسد، سرشتی است مخالف طبیعت حیوانات چون حیوانات به معرفت الله تعالی دست پیدا نمی ‌کنند. |۷|

امام ابن تیمیه (رح) دیدگاه ششم را ترجیح داده چون ذات سرشت به وحدانیت و محبت الله اقرار می ‌کند و تسلیم رب است و در مقابل ش سر ذلت فرو می‌نهد، خلاصه اگر فطرت از بیماری و عوارض بیرون و درون سالم بماند در برابر الله سر تسلیم فرود می‌آورد. آثار منقول از بزرگان سلف تنها به این دیدگاه اشاره می‌کند و تنها بر ترجیحش دلالت می‌نمایند. |۸|

امام ابن قیم (رح) می‌فرماید: فطرت بر معرفت و محبت الله و اخلاص در مقابل ایشان و اقرار به شریعت اسلام و ترجیح آن بر شرائع دیگر آفریده شده، سرشت اینها را به صورت مجمل و بعضی مواقع به صورت مفصل می‌شناسد، پیامبران بر انگیخته شده‌اند تا اینها را به انسان یاد آوری کنند و مجملاتش را تفصیل فرمایند و عوامل نابودی را در صورت پیروی از آنها به انسان هشدار دهند و اسباب معارض فطرت را به انسان معرفی کنند. |۹|
امام بخاری (رح) این دیدگاه را ترجیح داده، می‌فرماید: فطرت همان اسلام است، سپس حدیث گذشته را از ابی هریره (رض) تحت (باب لا تبدیل لخلق الله) ذکر می‌کنند.

امام بن تیمیه (رح) دیدگاه امام ابن عبدالبر (رح) را اینگونه رد می‌کند: اگر هدفش از فطرت استقرار و قدرت بر معرفت باشد، ضعیف است چون با قدرت تنها نمی‌تواند متصف به پاکی و اقرار بر دین اسلام گردد، و اگر هدفش قدرت بر معرفت همراه اراده بر آن باشد، قدرت تام و اراده مستلزم پدید آمدن اراده شده هستند یعنی آنها به گونه ‌ای آفریده شده ‌اند که بر شناخت و اراده توانا و چیره هستند چنین چیزی مستلزم ایمان است. |۱۰|

امام ابن تیمیه (رح) همه ارا و نظریات را در مورد فطرت نقل می‌ کند سپس رأی ی را ترجیح می‌دهد که فطرت را به اسلام معنی کرده همانطور که بیان کردیم، در پایان می‌فرماید: این همان چیزی است که رسول الله صلی الله علیه وآله وسلّم در حدیث فطرت بدان خبر داده و دلائل عقلی بر راستی و درستی آن دلالت می‌کنند، هرکس مخالف مفهوم حدیث باشد در حقیقت گمراه است و با هشت دلیل به سوی پرتگاه در شتاب است، در ادامه می‌فرماید: پس بچه تازه به دنیا آمده بر یهودی یا مسیحی و به طریق اولی بر آتش پرستی آفریده نشده بلکه بر دین پاکی که متضمن شناخت حقیقت و عمل بر اساس آن است پدید آمده.|۱۱|

بنابرین، حدیث و درستی استناد به آن و دلائلی که بعداً می ‌آید اهمیت آفریدن انسان بر توحید الوهیت و به طریق اولی توحید ربوبیت بیان شد.

امام ابن تیمیه (رح) می‌فرماید: هر حقی که بر وجودش دلیل خواسته شود باید نفس در وجود آنرا احساس کند تا بتوان بر آن برهان طلبید یا حداقل بعضی از آن را احساس کرد، اما انچه نفس نتواند آنرا احساس کند هرگز نمی‌توان بر آن دلیل اقامه نمود. |۱۲|
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
۱ - تفسیر امام ابن کثیر (رحمة الله تعالی علیه) ۵۷/۱.
۲ - صحیح البخاری ۱۶۲۶/۴ و صحیح مسلم شماره ۸۶.
۳ - مجموع فتاوی ۳۰۱/۱۳.
۴ - تهذیب مدارج السالکین ۵۸.
۵ - تهذیب مدارج السالکین ۵۸.
۶ - امام بخاری (رح) ۱۷۹۲/۴ و امام مسلم (رح) کتاب قدر ۲۰۴۷/۲
۷ - التمهید ابن عبدالبر ۶۸/۱۸ تا ۹۵. 
۸ - درء تعارض العقل و النقل ۴۱۰/۸.
۹ - فاء العلیل ۵۹۲.
۱۰ - درء التعارض ۳۵۸/۸.
۱۱ - درء التعارض ۳۵۹/۸.
۱۲ - درء التعارض ۵۳۲/۸.

داغ کن - کلوب دات کام

آخرین ویرایش مطلب در تاریخ: 1395/10/6 ساعت: 06:07 بعد از ظهر
تاریخ ارسال پست: : 1395/10/6 ساعت: 06:06 بعد از ظهر

برچسب ها : سلسله درس های توحید -درس چهارم (تـــــــــــــــــوحـــــــــــــــیـــد_ربـوبیــت )، مجموعه سلسله درس های توحید -درس چهارم (تـــــــــــــــــوحـــــــــــــــیـــد_ربـوبیــت )، تـــــــــــــــــوحـــــــــــــــیـــد_ربـوبیــت:، تـــــــــــــــــوحـــــــــــــــیـــد_ربـوبیــت چیست ؟، تـــــــــــــــــوحـــــــــــــــیـــد_ربـوبیــت: اهل سنت والجماعت، در باره تـــــــــــــــــوحـــــــــــــــیـــد_ربـوبیــت:،

بخش نظرات این مطلب

 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر