تبلیغات
پورتال آموزشی افغانستان | Afghanistan Educational Portal - الله متعال در کجاست ؟؟

15941404_102843066891457_4541794909124872890_n.jpg (443×332)

معنی۰إستوا:
الرحمن على العرش استوى. 
استوا در لغت عربی وکلام سلف به معنی ارتفاع، علو  بلندی میاید. لکن گروه اهل تأویل از ترس تشبیه (که عقل ناقص شان آنرا پزیرفته است) استوا را از معنی ظاهر و متبادرش با تأویلا غلط به معنی استیلا که معنایش غلبه، قهر و غیره است تبدیل می‌کنند. چنانکه گروه اهل تأویل استوا علی العرش را به استولی معنی میکنند که معنایش چنین می‌شود. الله تعالی بر عرش غلبه یافت. ولی قطع نظر از اینکه آیا این معنی در لغت عرب وکلام سلف صالح آمده یا خیر؟ 
 این معنی را که خود اهل تاویل اختراع کرده اند غیر موزون میباشد. زیرا این سوال خود به خود از لفظ استیلا مطرح می‌شود که عرش قبل از غلبه یافتن الله عزوجل برآن، در ملکیت چه کسی بود که الله تعالی اورا بیرون راند و بر آن غلیه یافت؟ زیرا استیلا این را میگویند که با دیگری در گیر شود سپس غلبه یابد. 
حقیقت این است که  استوا به معنی استیلا نیامده خصوصا در کلام سلف و در لغت فصیح. بلکه معنی استوا در لغت عرب وکلام سلف ارتفاع، علو و بلندی آمده است. 
#گفته۰های۰علمای۰اهل۰لغت۰درمعنی۰استوا:
(استوا: استقام و اعتدل...... علا و صعد و استقر و ثبت) المعجم الوسیط 
#وقال الاخفش: استوی أى علا
همچنان استوا به معنی استیلا بدون وجود معارض و مخالف نمی آید. 
و اینک قول امام ابن الأعرابی لغت شناس مشهور که مولف لسان العرب آنرا چنین نقل کرده است. 
 (قال داود بن على الأصبحانى: کنت عند ابن الأعرابی فأتاه رجل فقال: ما معنی قول الله تعالى: الرحمن على العرش استوى؟ فقال ابن الأعرابی: هو على عرشه كما أخبر. فقال: یا أبا عبدالله؟ إنما معناه استولى. فقال ابن الاعرابی: مایدریك؟ العرب لا تقول: استولى على شىء حتى یكون له مضاد فأیهما غلب فقد استولى. ) لسان العرب حرف ی
#همچنان امام خلیل بن احمد که استاد سیبویه نحو شناس مشهور نیز است از لحاظ لغت شناسی، استوا به معنی  استیلا را انکار کرده است چنانکه ابو المظفر در کتابش (الافصاح) می‌نویسد: (سئل خلیل هل وجدت فی الغة استوا بمعنی استولی؟ فقال: هذا ما لاتعرفه العرب ولا هو جایز فی لغتها.) 
 خلیل نحوی در مورد کلمه استواء پرسیده شد که شد که آیا در زبان عرب استواء به معنی استولی یافته میشود؟
 جواب داد که(این چیزی است که نمیشناسدش ودر زبان عرب چنین معنی کردن جواز ندارد.

وفی صحیح المسلم ..
 أن رجلاً جاءَ إلى رسولِ الله صلّى الله علیه وسلّم فسألهُ عن جاریة لهُ قال: قلتُ: یا رسولَ الله أفلا أعتِقُها، قال : ائتنی بِها، فأتاهُ بِها فقالَ لَها: أینَ الله، قالت: فی السماءِ، قال: مَن أنا، قالت: أنتَ رسولُ الله، قال: أعتِقْها فإنّها مؤمنةٌ. رواه مسلم.
 یک مرد آمد به نزد رسول الله ص در مورد کنیزی که داشت پرسید این مرد میفرماید که گفتم ای رسول الله ص آیا آزادش کنم ؟
فرمود : کنیزت را نزد من بیار ..
پس آن مرد کنیزش را آورد و رسول الله ص از کنیز پرسید که الله ج در کجا است؟
کنیز گفت (الله در آسمان) 
رسول الله ص باز پرسید من کی استم ؟
کنیز گفت(تو رسول الله ص استی).
 رسول الله ص به صاحب کنیز گفت که آزادش کن زیرا که این کنیز مومنه (صاحب ایمان) است.




طبقه بندی: عقیده اسلامی ، مقالات توحید،
برچسب ها:الله متعال در کجاست ؟؟، در باره الله متعال در کجاست ؟؟، درباره کلمه استوا، در مورد الرحمن على العرش استوى، الرحمن على العرش استوى،

تاریخ : 1395/10/22 | 12:59 قبل از ظهر | نویسنده : پورتال آموزشی افغانستان Afghanistan Educational Portal | نظرات()
.: Youtube Channel :.
  • کد نمایش افراد آنلاین
  • تصویر ثابت