تبلیغات
پورتال آموزشی افغانستان | Afghanistan Educational Portal - روش أذان به طریقه سنت محمد صلی الله علیه وآله وسلم

روش أذان به طریقه سنت محمد صلی الله علیه وآله وسلم

عبدالله بن زید بن عبد ربه گوید: پیامبرصلی الله علیه وآله وسلم خواست که (هنگام نماز) ناقوس زده شود اما به خاطر مشابهت با نصاری این کار را ناپسند می‌دانست، شبی در خواب دیدم که مردی به دورم می‌گشت، دو لباس سبز بر تن و ناقوسی در دست داشت به او گفتم ای بنده الله آیا این ناقوس را می‌فروشی؟ گفت با آن چه کار داری؟ گفتم با آن مردم را به نماز فرا می‌خوانیم. گفت : آیا تو را به چیزی بهتر از آن راهنمایی نکنم؟ گفتم بله. گفت : بگو : الله أکبر الله أکبر، الله أکبر الله أکبر، أشهد أن لا إله إلا الله، أشهد أن لا إله إلا الله، أشهد أن محمدا رسول الله، أشهد أن محمدا رسول الله، حی علی الصلاة، حی علی الصلاة، حی علی الفلاح، حی علی الفلاح، الله اکبر، الله اکبر، لا إله إلا الله».

(عبدالله) گفت : سپس آن شخص اندکی درنگ کرد و گفت : اگر برای نماز اقامه کردی بگو : الله أکبر الله أکبر، أشهد أن لا إله إلا الله، أشهد أن محمد رسول الله، حی علی الصلاة، حی علی الفلاح، قد قامت الصلاة، قد قامت الصلاة، الله أکبر، الله أکبر، لا إله إلا الله.

گوید : صبح وقتی بیدار شدم نزد رسول اللهصلی الله علیه وآله وسلم  رفتم و آنچه را در خواب دیده بودم برایش بازگو کردم. پیامبرصلی الله علیه وآله وسلم فرمود : (إن هذه الرویا حق إن شاء الله) «إن شاء الله این رؤیا (خواب) حق است». سپس دستور داد که اذان گفته شود، و از آن پس بلال مولای ابوبکر به همین صورت اذان می‌گفت.[1]

مستحب است که مؤذن دو الله اکبر را با یک نفس بگوید:

از عمر بن خطاب رضی الله عنه  روایت است که پیامبرصلی الله علیه وآله وسلم فرمود :

(إذا قال المؤذن الله أکبر الله أکبر، فقال أحدکم : الله أکبر الله أکبر، ثم قال أشهد أن لا إله إلا الله، قال أشهد أن لا إله إلا الله ... الحدیث)[2] «هرگاه مؤذن گفت الله أکبر الله أکبر و یکی از شما گفت الله أکبر الله أکبر (جواب او را داد) سپس (مؤذن) گفت أشهد أن لا إله إلا الله و (یکی از شما گفت : أشهد أن لا إله إلا الله...» این حدیث به طور آشکار دلالت میک‌ند بر این که مؤذن دو تکبیر را با یک نفس بخواند و شنوده‌ی أذان هم به همان صورت پاسخ بدهد.[3]


[1]) حسن صحیح : [ص. د 469]، أ (244/14/3)، د (4595/169/2)، ت (189/122/1)، ترمذی به صورت مختصر این حدیث را روایت کرده است، جه (706/232/1).

[2]) صحیح : [ص. د 5274]، م (385/289/1)، د (523/228/2).

[3]) شرح النووی لمسلم (79/3).




طبقه بندی: مختصر فقه + اساس قران و سنت،
برچسب ها:روش أذان به طریقه سنت، روش أذان به طریقه سنت محمد صلی الله علیه وآله وسلم، مختصر فقه سنت، روش آذان، آذان چی گونه داده شود، درباره آذان، صلی الله علیه وآله وسلم،

تاریخ : 1395/12/17 | 11:48 بعد از ظهر | نویسنده : پورتال آموزشی افغانستان Afghanistan Educational Portal | نظرات()
.: Youtube Channel :.
  • کد نمایش افراد آنلاین
  • تصویر ثابت